Deixa't encantar per Fernando Roye i "El caso de la mano perdida"
Es possible escriure una novel·la sobre la Postguerra i el Franquisme sense
que estigui centrada bàsicament en la Postguerra i el Franquisme? És una tasca
difícil, sens dubte, però Fernando Roye ho aconsegueix. El caso de la mano perdida (que ¿encara? no té edició en català) va
caure a les meves mans en format ebook gràcies a Javier de Ríos i a l’editorial
Sinerrata Editores, als quals no podria estar més agraïda, perquè és sense cap
mena de dubte un llibre que conservaré a la meva biblioteca.
La veritat és que vaig plantejar-me moltes coses abans de començar amb la
lectura, ja que tot just havia acabat amb El
lector de Julio Verne i pensava: ara començaràs una altra novel·la sobre el
mateix tema immediatament de llegir a Almudena Grandes (a qui no podria admirar
més)? Però ho vaig fer i no estic penedida. En la meva opinió és molt difícil
escriure sobre aquesta època sense caure en tòpics, estereotips i les mateixes
històries que ja em llegit, vist o sentit infinitament. I és molt difícil
fer-ho bé. Per això mateix crec que Roye ha fet amb aquest llibre una feina
excel·lent.
El caso de la mano perdida és una novel·la negra i, no obstant, no s’assembla
a cap de les que he llegit fins ara. Amb un ritme més aviat tranquil, com el
del seu protagonista el sergent Domínguez, els esdeveniments es van succeint
sense pressa, però sense pausa, teixint un tapis on, al final, tot té una
explicació. Així mateix, permet copsar tota la crueltat, misèria i hipocresia
de la època d’una manera molt subtil que no se m’ha fet en cap moment
repetitiva o pesada.
La trama s’inicia quan dos agents troben una mà tallada en mig de la serra
d’Andalusia. El sergent Carmelo Domínguez (un home que detesta veure’s
embolicat en qualsevol feina o esforç) es veu atrapat per aquest succés que ja
no podrà deixar d’investigar, tot i que molts altres tractaran d’impedir-ho.
D’altra banda, els personatges posseeixen un carisma únic, cadascun en el
seu estil, en especial el sergent, a qui és impossible no estimar ni tampoc
odiar a estones. No només el seu aspecte és peculiar, també el seu caràcter i
la seva manera d’actuar, amb una lucidesa poc comú i en total discordança amb
el tarannà de l’època. També m’ha agradat molt el personatge de Benito, un
somiador que durant la novel·la pateix una turmentosa evolució per acabar en el
mateix lloc, molt més il·lusionat que al principi.
No puc fer res més que recomanar la seva lectura i la de la resta de la
saga que aquest llibre inicia i que segueix amb El alcornoque de los muertos.
A mode anecdòtic, Fernando Roye va néixer l’any 1984 a Esplugues de
Llobregat, la meva ciutat de naixement (i de residència fins fa poc) només dos
anys abans que jo. Era cosa del destí.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada